W ciągu ostatnich trzydziestu lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każda firma, która chce mieć stały kontakt z klientami musi założyć własną stronę www. A pierwszym działaniem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.
Jak dobrać najlepszą domenę internetową dla Twojej strony?
Dobór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej nazwy głównej, jak i rozszerzenia. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, że jest odpowiednia do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, gdyż jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze zwiększeniem widoczności naszej strony w internecie, trudno będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasze przedsiębiostwo działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest użycie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Przedsiębiorstwa o mniejszym zasięgu mogą zdecydować się na rozszerzenie regionalne, np. bialystok.pl, kalisz.pl czy lublin.pl, olkusz.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne kraje mogą od razu zarejestrować też inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .uk lub .co.uk (Wielka Brytania) czy .se (Szwecja), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .eu – dla krajów Unii Europejskiej lub .com – dla całego świata. Rzecz jasna są również rozszerzenia przeznaczone dla stron nie związanych z profilem biznesowym, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .blog, .gov, .org, .edu.
Dobrze przeanalizuj też nazwę główną domeny
O wiele więcej planowania zabierze na pewno wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj musimy wziąć pod uwagę o wiele więcej aspektów. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, trzeba zastosować ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę nośną, niezbyt długą i przede wszystkim prostą do zapamiętania, która przy tym jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących skojarzeń. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami polskiej ortografii (chociaż oczywiście nie będzie zawierać liter diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i przetestujmy, czy nie jest ona już zajęta lub czy nie istnieje już strona o bardzo podobnej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niepożądanych wizerunkowo sporów sądowych.